Je to "zadarmo"
Nic není zadarmo. Prostě ne. A stejně se spousta z firem tváří, že něco zadarmo je.
Proč se čím dál víc slovu zadarmo vyhýbám?
Ve Webnode často frázi "Vytvořte si web zadarmo" využíváme. I když samozřejmě víme, že pokud si u nás někdo stránky zadarmo vytvoří a nezaplatí, jsme to my, kteří musíme platit náklady za jejich provoz a hosting. Na druhou stranu takový člověk je pro nás super reklamou a způsobem, jak rozšířit naše služby mezi další lidi. Z tohoto pohledu mě tedy slovo zadarmo nervy fakt nedrásá.
Je ale zadarmo opravdu to, co chceme u svého produktu vždy uvádět? Je to fakt ta největší hodnota, kterou by naši klienti měli z produktu/služby cítít? Podle mě ani náhodou. 100x radši napíšu "Dostaneme vaši firmu na internet" nebo "Vyprávějte světu svůj příběh" než "Vytvořte si stránky pro svou firmu/pro sebe zdarma". Kdybych prodával žiletky na holení, nebudu je popisovat jako "žiletky za bezkonkurenční cenu" nebo snad ještě hůř "10+2 zdarma". Radši vám ukážu pěknou holku a řeknu: "Tuhle holku můžeš mít, když nebudeš zarostlej jako prase". Kdybych prodávál prodával pojištění, zkoušel bych odolat "Pojištění od 120 Kč" a místo toho popisoval "Za pět minut můžete vyjet do hor. V bezpečí." nebo "v horách se toho může spoustu pokazit. Nechte nás se o to postarat".
Bohužel popsat a vylíčit hodnotu produktu/služby není vždy úplně jednoduchý, proto se tolik lidé uchyluje ke zkratkám ve smyslu "zadarmo" a "bezkonkurenčních slev".
Co s tím, když to chci změnit? Asi začít u sebe. Bylo by naivní si myslet, že dokážeme pohnout celým socialním paradigmatem a rozbijeme vlnu slev, akci a věcí "zadarmo". Na druhou stranu se podívejme na ty úspěšné značky jako např. Apple. Prodávali někdy své core produkty zadarmo nebo ve velkých slevách a akcích?