Jak drahé je zdarma?

10.10.2014 22:52

V posledních týdnech jsem si dal úkol vybrat správný nástroj pro A/B testování landing page ve Webnode. Ze všech možností nakonec vypadly dva hlavní směry:

1. Placené řešení (Visual Website Optimizer resp. Optimizely)
2. Vlastní řešení (vypracování redirectu přes php, publikování změn na CDN AmazonS3)
pozn. pro netechnické: CDN = způsob, jak uveřejňovat obrázky na lokálních serverech. Návštěvník z Brazílie nemusí čekat na data ze serveru v ČR, pomocí CDN data stahuje ze serveru v Brazílii => data dostane rychleji => landing page se načte mnohem rychleji

Když jsem zvážil, že placená řešení začínají od 1000 Kč měsíčně (a při větším využívání se dostáváme o řád výš) bylo rozhodnotí poměrně jasné, pojďme vypracovat vlastní řešení. K němu budeme mít hlavně vlastní přístup a možnost editace přesně tak, jak si přejeme.Naplánovali jsme projekt na vypracování redirect stránky, vybrali jsme testovací kampaně. Práce byla rozdělena. To bylo před dvěma týdny.


Dnes jsme koupili Visual Website Optimizer.

Co se za těch 14 dnů stalo? Předně se ukázalo, že naše vlastní řešení není tak jednoduché, jak jsme si mysleli. Už jen samotná cesta k tomuto zjištění nás stala nákladově (v platech) několik měsíců licence VWO. První červený vykričník. K tomu ani po 14 dnech nebyl žádný viditelný výsledek a vše směřovalo k tomu, že celé řešení nám naprogramuje kolegův známý. Druhý červený vykřičník.
K tomu jsem si začal plně uvědomovat radu dalšího kolegy, který argumentoval, že hodnota VWO není jen, že je hotové řešení testování, ale i samotného CDN, což enormně usnadňuje a urychluje celou produkci testu. Při použití AmazonS3 čekámě i několik desítek minut, než dostaneme soubory tam, kam potřebujeme.

Ano, přímými náklady by nás to vyšlo levněji. Ale v důsledku už jsme se hned na začátku dostávali do ztráty. Poučení pro příště: zvážit pořádně všechny + a - a nepřeceňovat finanční investici. Rychlé řešení se často vyplatí už jen z důvodu, že je rychlé.